Robot Maatje is de robot die we inzetten ter ondersteuning van de dagstructuur of bij andere individuele hulpvragen. Maatje is zich aan het bewijzen in het veranderende zorglandschap en wij geloven dat deze robot een prettige ondersteuning kan zijn bij een groot deel van onze cliënten.

Wij vinden het belangrijk dat al onze medewerkers goed geïnformeerd zijn over het gebruik van deze applicaties daarom hebben we een vaste groep “digicoaches”. Dit zijn collega’s van verschillende afdelingen die andere collega’s weer kunnen ondersteunen in de toepassing van digitale middelen. 

De wereld verandert, wij bewegen mee en gebruiken de innovaties die hierbij passen. 

Wij blijven dan ook op zoek naar verbeteringen op het gebied van digitale zorg.

ondersteuning van de dagstructuur of bij andere hulpvragen

Robot Maatje

Digitale hulpmiddelen kunnen een positieve bijdrage aan de zorg bieden. Veelal werken we “blended”, dat wil zeggen met een combinatie van “gewoon” en “digitaal” contact. 

We gebruiken hier verschillende applicaties voor. Hieronder vind je er alle informatie over.

Fysiek en digitaal contact

De Zorg messenger

Wat is het, en hoe werkt het?

De Zorg Messenger is een applicatie waarmee je veilig kunt chatten, beeldbellen en documenten kunt versturen. De Zorg Messenger vervangt WhatsApp en andere chat applicaties en bijvoorbeeld ook Facetime.  Gewoon emailen hoeft niet meer omdat het veilig via de Zorg Messenger kan. Het gebruik is voor jou als cliënt gratis.

Waarom doen wij dit? 

Het Regionaal Autisme Centrum werkt uiteraard met privacy gevoelige gegevens. Daar willen we zo zorgvuldig mogelijk mee omgaan. Om die reden willen we beveiligd digitaal kunnen communiceren. Met jou als cliënt veilig berichten uitwisselen, chatten, mailen en documentatie versturen. We willen al het mogelijke hebben gedaan om het verlies van privacy gevoelige informatie (een zgn. “datalek”) te voorkomen.

Wij vinden het ook belangrijk om de mogelijkheid te hebben om via veilig beeldbellen met je in gesprek te kunnen gaan. Ook deze toepassing zit in de applicatie.

Wil je meer informatie over de Zorg Messenger? Klik hier.

We gebruiken Office 365,  ook zo kunnen we beveiligde mails versturen. En via de Teams applicatie kunnen we ook heel eenvoudig beeldbellen. Teams maakt de combinatie van “live” en “virtueel” contact (blended hulpverlening) makkelijk.  

"Live", of op afstand

Office 365

Links

Beveiliging van KPN zorg messenger KPN Zorg Messenger – E-Zorg 

  • apps rondom medicatie inname: voor Android is dit een echte aanrader: My Pillbox. Voor iOS gebruikers is my pillboxie een veelgebruikte. De applicaties zijn wel in het Engels, maar intern kun je voldoende aanpassingen doen, b.v. door foto’s te gebruiken om hem te personaliseren.
  • Apps rondom gezondheid zijn er veel. Bijvoorbeeld om je slaap te monitoren, dat kan met de app Sleep Cycle voor iOS app vind je hier en Android app vind je hier.
  • apps rondom koken: Bijvoorbeeld de allerhande app (iOS link) en het fotokookboek (iOS link) mijn favorieten, helaas is deze laatste niet gratis. Handig van de allerhande app (Android link) is dat het recept meteen in je mobiel gezet kan worden door synchronisatie met je Appie app. Het fotokookboek is mooi visueel weergegeven met heldere stappenplannen.
  • apps rondom plannen en organiseren: Wunderlist is een hele handige App. Sinds kort is deze App overgenomen door Microsoft onder de naam “To Do”. Aanbevolen!


Heb jij zelf tips, ervaringen, suggesties of vragen stuur dan een mailtje naar info@regionaalautismecentrum.nl en wie weet staat jouw tips binnenkort hier ook.

Tips

voor het gebruik van apps

Aanmelden voor wonen

Voor meer inlichtingen of voor aanmelden bij het Regionaal Autisme Centrum 
bel maandag t/m donderdag van 09.00 tot 12.00 en van 13.00 tot 16.00 uur. Vrijdag: van 9.00 tot 12.00 uur naar:

Waar ben je naar op zoek?

Zoek je iets op onze website en kun je het niet vinden? Misschien helpt onze zoekfunctie je wel verder. Kun je het dan alsnog niet vinden, neem dan gerust contact met ons op!

Contactgegevens

Schootense Loop 2
5708 HX  Helmond
Nederland

Algemene mail
Clientbureau mail

Ons clientbureau is telefonisch bereikbaar van maandag t/m donderdag van 9.00 – 12.30 uur en van 13.00 – 16.00 uur. Op vrijdag van 9.00 – 12.30 uur.

Stuur ons een e-mail

Neem telefonisch contact op

Het RAC is telefonisch bereikbaar van:
maandag t/m vrijdag 08.30 –  12.00 uur en 13.00 – 17.00 uur.

Ons clientbureau is telefonisch bereikbaar van:

Ma- do: 9.00 uur – 12.00 uur en in de middag van 13.00 uur – 16.00 uur.

Op vrijdag alleen in de ochtend van 9.00 uur – 12.00 uur.