Digitale hulpmiddelen kunnen een positieve bijdrage aan de zorg bieden. Veelal werken we “blended”, dat wil zeggen met een combinatie van “gewoon” en “digitaal” contact. 

We gebruiken hier verschillende applicaties voor. Hieronder vind je er alle informatie over.

Wat is de Zorg Messenger?

De Zorg Messenger is een applicatie waarmee je veilig kunt chatten, beeldbellen en documenten kunt versturen. De Zorg Messenger vervangt WhatsApp en andere chat applicaties en bijvoorbeeld ook Facetime.  Gewoon emailen hoeft niet meer omdat het veilig via de Zorg Messenger kan. Het gebruik is voor jou als cliënt gratis.

Waarom doen wij dit? 

Het Regionaal Autisme Centrum werkt uiteraard met privacy gevoelige gegevens. Daar willen we zo zorgvuldig mogelijk mee omgaan. Om die reden willen we beveiligd digitaal kunnen communiceren. Met jou als cliënt veilig berichten uitwisselen, chatten, mailen en documentatie versturen. We willen al het mogelijke hebben gedaan om het verlies van privacy gevoelige informatie (een zgn. “datalek”) te voorkomen.

Wij vinden het ook belangrijk om de mogelijkheid te hebben om via veilig beeldbellen met je in gesprek te kunnen gaan. Ook deze toepassing zit in de applicatie.

Wil je meer informatie over de Zorg Messenger? Klik hier.

Office 365

We gebruiken Office 365,  ook zo kunnen we beveiligde mails versturen. En via de Teams applicatie kunnen we ook heel eenvoudig beeldbellen. Teams maakt de combinatie van “live” en “virtueel” contact (blended hulpverlening) makkelijk.  

Karify

is de applicatie die wij gebruiken om digitaal en veilig een intake te kunnen doen. Ben je cliënt bij ons (geworden) dan kunnen we je ook blended begeleiding of behandeling aanbieden. Met Karify hebben we extra mogelijkheden, een soort “gereedschapskist” met materialen die we kunnen inzetten.

Robot Maatje

Robot Maatje is de robot die we inzetten ter ondersteuning van de dagstructuur of bij andere individuele hulpvragen. Maatje is zich aan het bewijzen in het veranderende zorglandschap en wij geloven dat deze robot een prettige ondersteuning kan zijn bij een groot deel van onze cliënten.

Wij vinden het belangrijk dat al onze medewerkers goed geïnformeerd zijn over het gebruik van deze applicaties daarom hebben we een vaste groep “digicoaches”. Dit zijn collega’s van verschillende afdelingen die andere collega’s weer kunnen ondersteunen in de toepassing van digitale middelen. 

De wereld verandert, wij bewegen mee en gebruiken de innovaties die hierbij passen. 

Wij blijven dan ook op zoek naar verbeteringen op het gebied van digitale zorg.

Links

Beveiliging van KPN zorg messenger KPN Zorg Messenger – E-Zorg en Beveiliging Karify Privacy en veiligheid – Karify

Tips voor het gebruik van apps

  • apps rondom medicatie inname: voor Android is dit een echte aanrader: My Pillbox. Voor iOS gebruikers is my pillboxie een veelgebruikte. De applicaties zijn wel in het Engels, maar intern kun je voldoende aanpassingen doen, b.v. door foto’s te gebruiken om hem te personaliseren.
  • Apps rondom gezondheid zijn er veel. Bijvoorbeeld om je slaap te monitoren, dat kan met de app Sleep Cycle voor iOS app vind je hier en Android app vind je hier.
  • apps rondom koken: Bijvoorbeeld de allerhande app (iOS link) en het fotokookboek (iOS link) mijn favorieten, helaas is deze laatste niet gratis. Handig van de allerhande app (Android link) is dat het recept meteen in je mobiel gezet kan worden door synchronisatie met je Appie app. Het fotokookboek is mooi visueel weergegeven met heldere stappenplannen.
  • apps rondom plannen en organiseren: Wunderlist is een hele handige App. Sinds kort is deze App overgenomen door Microsoft onder de naam “To Do”. Aanbevolen!


Heb jij zelf tips, ervaringen, suggesties of vragen stuur dan een mailtje naar info@regionaalautismecentrum.nl en wie weet staat jouw tips binnenkort hier ook.

Binnenkort vind je hier het eerste Kids Nieuws!

Aanmelden voor wonen

Je kunt je aanmelden voor wonen zonder beschikking. Gebruik hiervoor onderstaand formulier.

Waar ben je naar op zoek?

Zoek je iets op onze website en kun je het niet vinden? Misschien helpt onze zoekfunctie je wel verder. Kun je het dan alsnog niet vinden, neem dan gerust contact met ons op!

Contactgegevens

Hoofdkantoor:

Europaweg 97
5707 CL  Helmond
Nederland

Algemene mail
Clientbureau mail

Ons clientbureau is telefonisch bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 9.00 – 12.30 uur

Stuur ons een e-mail

Neem telefonisch contact op

Het RAC is telefonisch bereikbaar van:
maandag t/m vrijdag 08.30 uur – 17.00 uur.

Ons clientbureau is telefonisch bereikbaar van:
maandag t/m vrijdag tussen 09.00 uur – 12.30 uur.
De receptie zal je doorverbinden. Vraag naar het clientbureau.