news_icon
Laatste nieuws

TIPS CORONA EN AUTISME

Het huidige Corona-virus geeft bij veel mensen een gevoel van onrust en er is veel onduidelijkheid. Zeker bij mensen met een autisme-spectrum stoornis kan hierdoor de ervaren angst en spanning sterk toenemen.

Als angst de overhand neemt lukt het niet meer om rustig en realistisch na te blijven denken over de situatie en kan angst doorschieten in dwangmatig handelen (controle proberen te ervaren), of juist in helemaal terugtrekken uit het contact en opsluiten. Wanneer je een van beide signalen merkt ga dan in gesprek over de situatie en probeer helder te krijgen met welke gedachten je rondloopt. Begeleidingen vanuit het Regionaal Autisme Centrum gaan door via telefoon en beeldbellen. Kijk samen met je begeleider en/of anderen samen op welke manier er anders met deze situatie kan worden omgegaan.

Coronavirus in Nederland

De WHO (World Health Organisation) geeft internationale richtlijnen die door elk land worden toegepast op de eigen situatie. Er zijn in elk land andere omstandigheden waarmee rekening moet worden gehouden. Ook is de situatie qua uitbraak in elk land verschillend. In Nederland zoeken wij steeds naar passende maatregelen, dus maatregelen die de verspreiding voorkomen zonder het land ‘op slot’ te zetten. Het Nederlandse gezondheidszorgsysteem is daar goed op ingericht. Het RIVM en de GGD’s hebben veel ervaring en werken goed samen om de verspreiding van het virus zo goed als mogelijk te controleren.

Angst en piekeren over COVID-19 pandemie

Het is heel logisch en gewoon om in deze tijden gevoelens van angst te ervaren en te merken dat je je zorgen maakt. Het leven ziet er ineens anders uit dan we gewend zijn en we zijn op zoek naar een manier om om te gaan met deze nieuwe realiteit. Erken dan ook dat deze gedachten en gevoelens er zijn en er bij horen in deze tijden van onzekerheid.

Goed nadenken over een situatie zoals het Coronavirus is ook belangrijk, want op basis daarvan kunnen we verstandige keuzes maken en er samen voor zorgen dat het niet verder uit de hand loopt. Maar als je steeds in negatieve gedachten blijft hangen, ben je aan het piekeren en dit heeft geen functie. Het lost niets op, het heeft geen effect op de uitkomst op lange termijn en het zorgt alleen maar voor toenemende angstgevoelens.

Oplossingsgericht denken over Corona

Moeten we stoppen met denken? Nee. Het tegenovergestelde van piekeren is oplossingsgericht denken. Dat is wat we moeten doen. We moeten leren om de baas te zijn over onze gedachten, en ons brein alleen te gebruiken als dit ook nut heeft. Welke maatregelen kunnen we nu bijvoorbeeld nemen, om zelf niet besmet te raken met het Coronavirus, en om de mensen om ons heen niet te besmetten? Waar kunnen we helpen, wat kunnen we doen? Je bezighouden met dit soort vragen is constructief. Zoek naar oplossingen en kijk naar wat je wel kunt veranderen, in plaats van naar waar je geen grip op hebt.

Stop dus met piekeren, start met nadenken.

Om te kunnen stoppen met piekeren moet je op de eerste plaats weten hoe je kunt ontspannen en loslaten. En het goede nieuws is: dit kun je leren! Misschien is dit wel het perfecte moment om jouw brein te trainen makkelijker te ontspannen en minder te piekeren. Velen van ons zitten dankzij het Coronavirus veel vaker in huis dan gewoonlijk. Een mooie kans om eens te gaan werken aan onze Mindfulness vaardigheden bijvoorbeeld.

Corona brengt ook iets moois

“Maar het is toch logisch dat we piekeren, want de situatie is toch helemaal k*t en uitzichtloos?”, denk je nu misschien. Dat klopt, maar ook weer niet helemaal, want (1) deze crisis brengt ook mooie dingen met zich mee, en (2) met piekeren bereik je niets. Vanaf het moment dat het voor iedereen duidelijk werd dat dit meer is dan een griepje, zien we ook veel positiefs om ons heen gebeuren. Buren die elkaar helpen, mensen in Italië die samen muziek maken vanaf het balkon, creatieve ondernemers die hun yogalessen online gingen geven, families die dichter tot elkaar komen etc. Natuurlijk is het allemaal heel vervelend en onvoorspelbaar, maar je kunt je focus ook verleggen en zien hoe veerkrachtig wij eigenlijk omgaan met deze pandemie.

Adviezen voor de psychische gevolgen van toegenomen sociale isolatie

Overal in de wereld geven psychologen via filmpjes op internet adviezen om klachten tegen te gaan. Zo roepen ze op allereerst niet voortdurend al het nieuws te volgen. Om op de hoogte te zijn van de laatste ontwikkelingen is het voldoende om 1 of 2 keer per dag het nieuws te checken, voortdurend bijhouden van al het nieuws dat verschijnt, levert geen extra informatie op, maar zorgt er wel voor dat je voortdurend wordt gevoed met input om te kunnen gaan piekeren en zorgt zo voor een toename van negatieve gevoelens en gedachten. Let ook op de betrouwbaarheid van de nieuwsbronnen, er verschijnen ook vele sensatieverhalen rondom het Corona virus die wetenschappelijk niet onderbouwd zijn.

Daarnaast wordt geadviseerd om een vaste structuur in je dag aan te blijven houden en om te blijven bewegen, voldoende zonlicht te krijgen en gezond te eten. Ook adviseert men om elkaar te steunen en dan met name virtueel, bijvoorbeeld door online in contact te blijven met vrienden en familie. Een belangrijke tip hierbij: doe dit met videobellen en niet alleen via de app of e-mail.

Houd vol en zorg voor elkaar!

Team Regionaal Autisme Centrum

Een aantal handige tips over het coronavirus: